понедељак, 14. март 2011.

NATO avioni nadleću Libiju

NATO je započeo 24-časovni nadzor vazdušnog prostora nad Libijom, gde su vojni avioni verni pukovniku Moameru Gadafiju bombardovali pozicije pobunjenika u okviru akcije za gušenje pobune.Neimenovani zvaničnik Alijanse rekao je agenciji AP da je prvi avion NATO za nadzor i kontrolu vazdušnog prostora "Boing E-3 sentri" poleteo jutros u 5.30 časova po srednjoevropskom vremenu. Kako je ovaj zvaničnik precizirao, avioni će nadletati Mediteran i smenjivaće se na svakih osam sati.

 NATO raspolaže sa 17 aviona ovog tipa, od kojih je nekoliko trenutno raspoređeno na misijama u Avganistanu. NATO je odluku o početku nadzora libijskog vazdušnog prostora doneo u ponedeljak, a naredba za ovu operaciju uručena je u utorak.NATO savez će na današnjem sastanku u Briselu razmatrati mogućnost uvođenja zone zabranjenog leta nad Libijom bez odobrenja Ujedinjenih nacija (UN), piše danas britanski list "Telegraf". Pred početak sastanka ministara odbrane zemlja NATO, jedan visoki američki zvaničnik nije isključio mogućnost da Alijansa uvede zonu zabrenjenog leta bez rezolucije Saveta bezbednosti UN.

 "Telegraf" podseća na kontroverznu odluku NATO iz 1999. godine da pokrene vazdušne napade na Srbiju iako su se Rusija i Kina u Savetu bezbednosti usprotivile donošenju odgovarajuće rezolucije. List takođe piše da je libijski vođa Moamer el Gadafi noćas razaslao izaslanike u poslednjem pokušaju da odvrati vojnu akciju protiv svojih trupa.Proglašenje zone zabrane letenja iznad Libije bi moglo postati kompleksna i duga obaveza za Vašington i njegove saveznike, koja bi zahtevala napade na Gadafijevu vazdušnu odbranu i predstavljala opasnost uvlačenja Zapada u još jedan sukob u muslimanskom svetu.
 Libijski pobunjenici su zatražili stvaranje zone zabrane letenja, što su podržali London, Pariz i neki članovi američkog Kongresa. Članice NATO su, međutim, rastrzane između želje da reaguju i straha od neželjenih posledica. Mada mnoge zemlje žele da vojno oslabe Gadafija, osnovni razlog za zonu zabrane letenja bi bila zaštita civila. Čuju se ocene da bi zabrana letenja bila "teška, skupa i velika operacija", s tim da nema dokaza da su civili u Libiji žrtve jakih bombardovanja.
 U raspravi se koriste iskustva iz Iraka i sa Balkana, gde su zabrane letenja trajale godinama i onemogućile mnoga krvoprolića, ali nisu sprečile masakre.
Gadafijeva flota
 AP prenosi da za NATO ne bi bilo teško da sa Libijskog neba protera avione Moamera Gadafija - zastarele sovjetske lovce bombardere Suhoj-22 i Mig-23 i Jastrebove jugoslovenske proizvodnje, koji predstavljaju moćno oružje protiv pobunjenika.



Нема коментара:

Постави коментар