IZVOR: B92
Beograd -- Danas se navršava 35 godina od jedne od najtežih avionskih nesreća u bivšoj Jugoslaviji, kada su se sudarili jugoslovenski i britanski avion iznad Zagreba.
Greškom kontrolora leta, koja je dovela do ove nesreće, život je izgubilo svih 176 putnika i članova posade.
Iako je od nesreće prošle tri i po decenije, suđenje za naknadu štete još se vodi.
Bio je 10. septembar 1976. godine, tačno 10.14h. Kontrolori leta u Zagrebu užasnuto shvataju da su počinili stravičnu grešku i poslali dva aviona na istu putanju.
Britanski Trajdent i DC-9 Ineks Adrije nestali su sa radara. Sa 10.000 metara visine na zemlju su padali delovi aviona, ali i tela, na desetine kilometara unaokolo. Drago Gašparić iz sela Dvorišće, danas u poznim godinama, i dalje se živo seća dana kada su, kako kaže, “ljudi padali sa neba kao kiša”.
"Taj avion je pao od moje kuće jedno 200-300 metara. I nije bilo preživelih, to je bilo sve u plamenu. Pa su vatrogasci došli, pa su taj požar ugasili, mrtve stavljali u vreće i vozili. To je strašno bilo, strašno", kaže Drago Gašparić, očevidac nesreće.
Za nesreću je osuđen kontrolor leta u Zagrebu, danas pokojni Gradimir Tasić, na sedam godina zatvora, ali mu je kazna naknadno prepolovljena. Uporedo s tim, i u Beogradu se odvijalo suđenje, jer je Srbija pravna naslednica SFRJ.
“Tužioci su nemački i engleski državljani, jer su ugalvnom u oba aviona bili nemački i engleski državljani, a tuženi su članovi porodica, roditelji, braća, sestre, deca. Oni su podneli tužbe za naknadu štete bilo nematerijalne zbog duševnih bolova ili smrti bliskog lica bilo materijalne", rekla je Gordana Vuković, PR Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Pre 7 godina većina presuda je postala pravosnažna, a tužioci su dobili po skoro pola miliona dinara i po 2000 evra s kamatama. Međutim, dve presude se čekaju i danas - 35 godina kasnije. U sudu priznaju da je neverovatno da suđenje traje toliko godina, ali očekuju da se u oktobru privede kraju.
Gordana Vuković, PR Prvog osnovnog suda u Beogradu
"Sve u vezi s ovom parnicom je bilo specifično, počev od događaja koji je inicirao pokretanje spora pa nadalje, spor se vodio u Beogradu, događaj iz Zagreba, tužioci su stranci, bilo je teško odrediti veštake", rekla je Gordana Vuković.
Sudar aviona iznad Zagreba smatra se jednom od najvećih vazduhoplovnih tragedija u svetu te godine i možda najvećom na teritoriji bivše SFRJ. O toj nesreći je 1979. godine snimljen i film “Collision Course”, a objavljena je i knjiga po imenu "Zagreb One Four: Cleared to Collide?"
Britanski Trajdent i DC-9 Ineks Adrije nestali su sa radara. Sa 10.000 metara visine na zemlju su padali delovi aviona, ali i tela, na desetine kilometara unaokolo. Drago Gašparić iz sela Dvorišće, danas u poznim godinama, i dalje se živo seća dana kada su, kako kaže, “ljudi padali sa neba kao kiša”.
"Taj avion je pao od moje kuće jedno 200-300 metara. I nije bilo preživelih, to je bilo sve u plamenu. Pa su vatrogasci došli, pa su taj požar ugasili, mrtve stavljali u vreće i vozili. To je strašno bilo, strašno", kaže Drago Gašparić, očevidac nesreće.
Za nesreću je osuđen kontrolor leta u Zagrebu, danas pokojni Gradimir Tasić, na sedam godina zatvora, ali mu je kazna naknadno prepolovljena. Uporedo s tim, i u Beogradu se odvijalo suđenje, jer je Srbija pravna naslednica SFRJ.
“Tužioci su nemački i engleski državljani, jer su ugalvnom u oba aviona bili nemački i engleski državljani, a tuženi su članovi porodica, roditelji, braća, sestre, deca. Oni su podneli tužbe za naknadu štete bilo nematerijalne zbog duševnih bolova ili smrti bliskog lica bilo materijalne", rekla je Gordana Vuković, PR Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Pre 7 godina većina presuda je postala pravosnažna, a tužioci su dobili po skoro pola miliona dinara i po 2000 evra s kamatama. Međutim, dve presude se čekaju i danas - 35 godina kasnije. U sudu priznaju da je neverovatno da suđenje traje toliko godina, ali očekuju da se u oktobru privede kraju.
Gordana Vuković, PR Prvog osnovnog suda u Beogradu
"Sve u vezi s ovom parnicom je bilo specifično, počev od događaja koji je inicirao pokretanje spora pa nadalje, spor se vodio u Beogradu, događaj iz Zagreba, tužioci su stranci, bilo je teško odrediti veštake", rekla je Gordana Vuković.
Sudar aviona iznad Zagreba smatra se jednom od najvećih vazduhoplovnih tragedija u svetu te godine i možda najvećom na teritoriji bivše SFRJ. O toj nesreći je 1979. godine snimljen i film “Collision Course”, a objavljena je i knjiga po imenu "Zagreb One Four: Cleared to Collide?"
Нема коментара:
Постави коментар