17.02.2011. - Politika
Zarada avio-kompanija stavljena je ispred bezbednosti, pa se zbog toga povećao broj radnih sati pilota, kaže Predrag Radosavljević, predsednik Udruženja linijskih pilota Srbije
Piloti tvrde da zamor ugrožava bezbednost: prizor posle izletanja aviona "Jat ervejza" sa piste u Istanbulu 2009. godine Foto Tanjug
Evropska agencija za bezbednost civilnog vazduhoplovstva predložila je novi set propisa u vezi sa radnim zamorom letačkih posada čiji su standardi bezbednosti niski, zasnovani na pogrešnoj studiji procene uticaja zamora, saopštilo je juče Udruženje linijskih pilota Srbije.
Zarada avio-kompanija stavljena je ispred bezbednosti, pa se zbog toga povećao broj radnih sati pilota, kaže Predrag Radosavljević, predsednik Udruženja linijskih pilota Srbije
Piloti tvrde da zamor ugrožava bezbednost: prizor posle izletanja aviona "Jat ervejza" sa piste u Istanbulu 2009. godine Foto Tanjug
Evropska agencija za bezbednost civilnog vazduhoplovstva predložila je novi set propisa u vezi sa radnim zamorom letačkih posada čiji su standardi bezbednosti niski, zasnovani na pogrešnoj studiji procene uticaja zamora, saopštilo je juče Udruženje linijskih pilota Srbije.
Povodom godišnjice udesa aviona američke kompanije „Kolgan er“ 2009. godine, kada je poginulo 50 ljudi, Udruženje linijskih pilota podsetilo je da je istragom utvrđeno da je uzrok udesa bio zamor pilota, kao i da su američke vazduhoplovne vlasti, posle te nesreće, predložile izmenu važećih propisa. Predsednik Udruženja, Predrag Radosavljević, naglašava da su propisi koji se u SAD predlažu znatno bezbedniji od onih u Evropi.
– „Jat ervejz” je bio u samom vrhu avio-kompanija po bezbednosti, ali pravilnik je izmenjen 2008. godine i Direktorat civilnog vazduhoplovstva prihvatio je evropske propise znatno lošije po pitanju bezbednosti od naših starih. Ako ste, na primer, po starim propisima radili osam sati sada je propisano da radite 13 sati. Zamislite pilota koji posle takvog radnog vremena, u trinaestom satu treba da izvede sletanje ili poletanje, što, inače, predstavlja specifičnu vrstu opterećenja. Mi nismo morali da usvojimo evropske propise, mogli smo da ostavimo radno vreme pilota od osam ili devet sati, bez obzira što je EU predložila 12 ili 13 sati. Međutim, kada postanemo članica EU, bićemo u obavezi da naše propise uskladimo u potpunosti sa njihovim – kaže Radosavljević.
On navodi da se Udruženje više puta oglašavalo po ovom pitanju i ukazivalo da se povećava broj radnih sati na račun bezbednosti. Protiv predloga novih propisa, oglasila se i Evropska asocijacija udruženja linijskih pilota (ECA), koja broji 40.000 članova, čiji je član i naše Udruženje linijskih pilota.
– Podaci ukazuju da je 15 do 20 odsto avionskih nesreća izazvano zbog zamora pilota i posade, što nije zanemarljiv procenat. Ipak, zarada avio-kompanija stavljena je ispred bezbednosti, pa se zbog toga povećao broj radnih sati pilota. Predloženi propisi su čak suprotni od naučnih istraživanja koje je naručila sama Evropska unija – kaže Radosavljević.
Propisi koje je predložila Evropska agencija za bezbednost civilnog vazduhoplovstva trebalo bi zvanično da se usvoje u Evropskom parlamentu u septembru ili oktobru ove godine, objašnjava naš sagovornik.
– To još nije konačni dokument, iako su propisi već na snazi. Evropsko udruženje pilota, kao i naše udruženje više puta je ukazivalo na to da se novim propisima smanjuje bezbednost posade i putnika, ali novac je jak argument. Kako smo saznali, oko 65 odsto svetskog kapitala avio-biznisa prolazi kroz Evropu – kaže Radosavljević.
Pravilnikom o organizaciji radnog vremena članova posade vazduhoplova, koji je stupio na snagu u martu 2009. godine, vreme leta člana posade ne sme biti duže od 900 sati u jednoj kalendarskoj godini, od 100 sati u 28 uzastopnih dana, odnosno, od 33 sata u sedam uzastopnih dana, dok je članom 13 predviđeno da letačka dužnost („dužnost koju član posade vrši u ili na vazduhoplovu“) može da traje najduže 13 satu u toku 24 sata. Srbija je 2006. godine potpisala „Multilateralni sporazum o uspostavljanju zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja” (ECAA sporazum) koji podrazumeva postepeno usaglašavanje domaćih propisa sa propisima EU. Jedan od tih dokumenata je i ovaj Pravilnik.
J. Čalija
Нема коментара:
Постави коментар