11. jun 2012. 14:48 > 14:49
Nemački vojni ronioci rade na vađenju iz voda Baltičkog mora olupine čuvenog nemačkog aviona Junkers Ju87, popularno nazvanog "štuka", koji je za vreme Drugog svetskog rata sejao strah nad Evropom.
Jednomotorni borbeni avion bio je specifičan po tome što je pri napadu u obrušavanju pravio prepoznatljiv i zastrašujući zvuk vazdušnom sirenom.
Danas postoje samo dva ovakva aviona u kompletnom izdanju.
Olupina "štuke", koju je tokom 90-ih godina slučajno otkrio jedan ribar kada su mu se mreže zakačile za ostatke aviona, leži na 18 metara dubine oko 10 kilometara od obale nemačkog ostrva Rojgen.
Radovi na vađenju aviona počeli su pre nedelju dana, a na površinu su već izvučeni neki manji delovi kao i motor.
"Ronioci trenutno rade na oslobađanju devet metara dugog trupa aviona koji bi trebalo da se nađe na suvom sutra ukoliko to meteorološki uslovi dozvole", kazao je Sebastijan Bangert, portparol nemačkog Vojnoistorijskog muzeja u Drezdenu.
"Po mom mišljenju avion je prilično oštećen, ne treba zaboraviti da je proveo 70 godina ispod vode, ali naš tim restauratora smatra da je u dobrom stanju i da bi mogao da bude restauriran", izjavio je Bangert.
"To je naš cilj - kompletna restauracija, a ne samo konzervacija olupine", dodao je on.
Zasad se gotovo ništa ne zna o potonuloj "štuki" - ni kada je pala u more, ni ko su joj bili pilot i strelac i da li su preživeli pad.
Kada avion bude izvučen na površinu, istraživači će na osnovu njegovog serijskog broja moći da rekonstruišu njegovu priču.
Avion Junkers JU87 ili "štuka", skraćeno za nemačku reč bombarder obrušivač "Sturzkampfflugzeug", prvi put je korišćen tokom španskog građanskog rata (1936-1939) na strani španskih fašista, a njegova prva akcija za vreme Drugog svetskog rata bilo je bombardovanje poljskog grada Vjelunj, 1. septembra 1939. godine.
"Štuke" su korišćene tokom čitavog Drugog svetskog rata, ali uprkos svojim uspesima u prvim danima sukoba na Zapadnom frontu i kasnije tokom invazije Sovjetskog Saveza, bile su ubrzo nadjačane bržim i spretnijim savezničkim letelicama.
Jedna od dve sačuvane "štuke" izložena je u Muzeju RAF-a u Londonu, a druga u Muzeju nauke i industrije u Čikagu.
Ukoliko restauracija bude uspešna, "štuka" iz Baltičkog mora će biti izložena u Muzeju vojnog vaduhoplovstva u Berlinu.
(Tanjug)
Nemački vojni ronioci rade na vađenju iz voda Baltičkog mora olupine čuvenog nemačkog aviona Junkers Ju87, popularno nazvanog "štuka", koji je za vreme Drugog svetskog rata sejao strah nad Evropom.
Jednomotorni borbeni avion bio je specifičan po tome što je pri napadu u obrušavanju pravio prepoznatljiv i zastrašujući zvuk vazdušnom sirenom.
Danas postoje samo dva ovakva aviona u kompletnom izdanju.
Olupina "štuke", koju je tokom 90-ih godina slučajno otkrio jedan ribar kada su mu se mreže zakačile za ostatke aviona, leži na 18 metara dubine oko 10 kilometara od obale nemačkog ostrva Rojgen.
Radovi na vađenju aviona počeli su pre nedelju dana, a na površinu su već izvučeni neki manji delovi kao i motor.
"Ronioci trenutno rade na oslobađanju devet metara dugog trupa aviona koji bi trebalo da se nađe na suvom sutra ukoliko to meteorološki uslovi dozvole", kazao je Sebastijan Bangert, portparol nemačkog Vojnoistorijskog muzeja u Drezdenu.
"Po mom mišljenju avion je prilično oštećen, ne treba zaboraviti da je proveo 70 godina ispod vode, ali naš tim restauratora smatra da je u dobrom stanju i da bi mogao da bude restauriran", izjavio je Bangert.
"To je naš cilj - kompletna restauracija, a ne samo konzervacija olupine", dodao je on.
Zasad se gotovo ništa ne zna o potonuloj "štuki" - ni kada je pala u more, ni ko su joj bili pilot i strelac i da li su preživeli pad.
Kada avion bude izvučen na površinu, istraživači će na osnovu njegovog serijskog broja moći da rekonstruišu njegovu priču.
Avion Junkers JU87 ili "štuka", skraćeno za nemačku reč bombarder obrušivač "Sturzkampfflugzeug", prvi put je korišćen tokom španskog građanskog rata (1936-1939) na strani španskih fašista, a njegova prva akcija za vreme Drugog svetskog rata bilo je bombardovanje poljskog grada Vjelunj, 1. septembra 1939. godine.
"Štuke" su korišćene tokom čitavog Drugog svetskog rata, ali uprkos svojim uspesima u prvim danima sukoba na Zapadnom frontu i kasnije tokom invazije Sovjetskog Saveza, bile su ubrzo nadjačane bržim i spretnijim savezničkim letelicama.
Jedna od dve sačuvane "štuke" izložena je u Muzeju RAF-a u Londonu, a druga u Muzeju nauke i industrije u Čikagu.
Ukoliko restauracija bude uspešna, "štuka" iz Baltičkog mora će biti izložena u Muzeju vojnog vaduhoplovstva u Berlinu.
(Tanjug)
Нема коментара:
Постави коментар