недеља, 23. децембар 2012.

Leteća palata od 390 miliona $!


Kada na kontu imate 26 milijardi dolara, “cesna” jednostavno nije opcija! Saudijski princ Alvalid bin Talal naručio je preuređeni avion “erbas A 380”, koji je već dobio naziv “leteća palata” zahvaljujući luksuznoj opremi.


Saudijski princ u floti već ima “boing 747” i “erbas 231”, kao i luksuznu jahtu koja bi mogla da se koristi za snimanje filmova o Džejmsu Bondu. “Leteća palata” će između ostalog imati koncertnu salu, tursko kupatilo, garažu za “rols-rojseve”, sobu za molitvu sa elektronski kontrolisanim pod koji se okreće ka Meki.
Saudijski princ Alvalid bin Talal (57) poznat je kao Voren Bafet sa Bliskog istoka zbog svoje reputacije prepredenog investitora. On je vlasnik i sedam odsto kompanije “News Corporation”, Ruperta Mardoka. Luksuzna “leteća tvrđava”, čija je vrednost 390 miliona dolara, princu će biti isporučena za novu godinu.

“Avion A 380 nije samo najluksuznija letelica koju smo preuredili već je to sada i kulturna vrednost koja oslikava status vlasnika”, saopšteno je iz kompanije “Design Q”, koja je radila preuređenje letelice.

Najveći putnički avion na svetu može da primi preko 800 putnika, ali to princu, koji je navikao na svilu i kafidu, ništa ne znači.

alo.rs

петак, 21. децембар 2012.

Авијација Руске ратне морнарице добија „слепо навођење“

 Алексеј Михајлов / Известија / Руска реч

Москва – Сателитски радионавигациони комплекс усавршен за потребе морске авијације спреман је за званично тестирање, преноси Руска реч. Комплекс користи „релативни“ режим сателитске навигације (ГЛОНАСС и GPS) и даће палубној авијацији могућност борбених дејстава и у најгорим временским условима.
Тешки носач авиона „Адмирал Кузњецов“, командни брод Северне флоте. (Фото: Итар-тасс)

Сателитски радионавигациони комплекс (СРН комплекс), који је усавршен за потребе морске авијације, спреман је за званично тестирање. Комплекс је произведен у Федералном државном унитарном предузећу „Пилотски истраживачки центaр“, које се налази у Жуковском близу Москве.
Како је листу „Известија“ речено у Министарству одбране, сателитски комплекс ће бити тестиран у најскорије време.
„Уколико резултати тестирања буду добри, овај систем ће најпре добити палубни ловачки авиони Су-33 на носачу авиона ‘Адмирал Кузњецов’, то јест 279. морнарички ловачки пук“, саопштио је извор листа „Известија“.
СРН комплекс је навигациони комплекс најновијег типа, који има задатак да замени постојеће инерцијалне системе (када компјутер израчунава координате авиона према кретању након полетања) и сателитске системе.
Комплекс користи такозвани „релативни“ режим сателитске навигације (ГЛОНАСС и GPS), тј. режим одређивања релативних координата, када сигнале са орбите примају два авиона (а не само један), који затим размењују координате у „онлајн“ режиму.
Двоструко позиционирање даје прецизност координата у распону од 10 cm, што пилоту омогућава да „наслепо“ наводи авион на слетање све до контакта са пистом.
Један од пилота који учествује у званичном тестирању за цивилну авиацију саопштио је листу „Известија“ да се координате авиона обнављају неколико пута у секунди.
Тренутно је слетање на палубу носача авиона врло компликовано, рачуна се на метре, па чак и на центиметре. Нови навигациони комплекс омогућава авионима Су-33 да испуњавају борбене задатке чак и по лошем времену и ноћу.
Антон Лавров, војни аналитичар
„Можете направити визуелну ознаку на командној табли или на индикатору стања летелице, и уз помоћ ње можете летети потпуно наслепо. Главно је одржавати параметре лета, држати маркер у потребном положају, и авион ће дотаћи точковима писту управо тамо где треба“, објаснио је пилот начин примене СРН комплекса.
Он је додао да је током тестирања лично извршио полетање, слетање и управљање са потпуно затвореном кабином, без визуелног контакта са земљом. Авиони са СРН комплексом извршили су укупно неколико хиљада успешних полетања и слетања.
„СРН комплекс је добар и због тога што се све информације са уређаја показују на једном дисплеју, тако да пилот не мора да расипа пажњу на авиохоризонт, брзиномер и индикатор снаге мотора“, рекао је пилот.
Како је листу „Известија“ речено у Главном штабу Ратне морнарице, тестирање СРН комплекса вршено је у летећој лабораторији, направљеној на бази авиона Су-30. Авион је без визуелног контакта атерирао на палубу крстарице „Адмирал Кузњецов“, која је и носач авиона.
„Сви летови су успешно завршени. Пилоти су извештавали да није било проблема са руковањем СРН комплексом, потребно је било држати се визуелних ознака на индикатору и контролисати параметре брзине и висине“, рекао је за лист „Известија“ официр Главног штаба Ратне морнарице.
Двоструко позиционирање даје прецизност координата у распону од 10 cm, што пилоту омогућава да „наслепо“ наводи авион на слетање све до контакта са пистом.
Према његовим речима, СРН комплекс омогућава да чак и недовољно искусан пилот приземљи авион на палубу. Габарити уређаја су такви да одговарају најразличитијим врстама авиона. Уређај је уствари мали моноблок са уграђеном сателитском картицом и рачунарским комплексом који је лако сместити и у ловац-једносед Су-33, и у авион-танкер Ил-78.
Војни експерт Антон Лавров, један од аутора књиге „Нова армија Русије“, сматра да ће уз помоћ СРН комплекса руска палубна авијација моћи да лети у свим временским условима.
„Тренутно је слетање на палубу носача авиона врло компликовано, рачуна се на метре, па чак и на сантиметре. Нови навигациони комплекс омогућава авионима Су-33 да испуњавају борбене задатке чак и по лошем времену и ноћу. Засада они немају такву могућност, иако је то већ норма у светској палубној авијацији“, објаснио је Лавров листу „Известија“.
Првобитно је СРН комплекс конструисан за далеке летове ловаца и авиона-танкера. Међутим, Министарство одбране Русије у почетку није показало интересовање за пројекат „Пилотског истраживачког центра“, тако да су радови морали бити организовани у оквиру федералног наменског програма „Развој цивилне авијације“. С обзиром да је СРН комплекс дорађен, он је поред навигације оспособљен да се користи и за навођење авиона приликом слетања, после чега је примена система проширена и на палубну авијацију Ратне морнарице.

уторак, 11. децембар 2012.

V Novogodisnji Kup - 16.12.2012 Beograd Muzej Vazduhoplovstva

Takmičenje V Novogodišnji Kup će se održati u Muzeju Vazduhoplovstva na aerodromu Nikola Tesla 16.12.2012 sa sledećom satnicom

09-11 Prijava maketa
11i30 Otvaranje takmičenja
12-15 Ocenjivanje maketa
18h Dodela priznanja

Kao i do sada poseban deo će biti obezbeđen za Vaše makete u radu i makete koje želite da prikažete u izložbenom delu.
Ova godina je posvećena proslavi jubileja stogodišnjice srpskog vojnog vazduhoplovstva pa Vas pozvivamo da izložite
svoje makete sa domaćim oznakama. U posebne takmičarske kategorije su uvršćene 4 kategorije posvećene proslavi jubileja. 


Muzej Vazduhoplovstva se nalazi na aerodromu „Nikola Tesla“ Beograd, 1,5 km udaljen od autoputa Beograd – Šid.
Do Muzeja Vazduhoplovstva može se doći i lokalnim putem Beograd – Surčin,
 odakle se, u dužini od 3,5 kilometara odvaja putni pravac za aerodrom. Ovom saobraćajnicom saobraća autobus GSP na liniji 72, 
sa polaznom stanicom „Zeleni Venac“ i sa zadnjom stanicom kod pristanišne zgrade aerodroma „Nikola Tesla“ Beograd.

Ukoliko imate bilo kakvih pitanja za nas kontaktirajte nas na info@oluj.org

Prijave za maketarsku berzu prikupljaju se do 31.11.2012. na  info@oluj.org

Opšte informacije:

Poseta takmičenju i postavci muzeja ove godine je besplatna za sve posetioce
- Restoran radi.
- Za sve učesnike obezbedjeni su sendviči
- Parking oko Muzeja je besplatan

- Kotizacija iznosi 500 dinara po takmičaru za Seniore, juniori i kadeti ne plaćaju kotizaciju
- Svaki takmičar se može u jednoj kategoriji takmičiti sa više maketa, a rangiraće mu se najbolje plasirana maketa

Kategorije:

Juniori – do 14 godina

J1 Jet                               1/144, 1/72 , 1/48 , 1/32
J2 Prop                            1/144, 1/72 , 1/48 , 1/32
J3 Točkaši                    1/72 , 1/35, 1/48
J4 Guseničari                1/72 , 1/35, 1/48
J5 Ostalo

Kadeti – 14 do18 godina

K1 Jet                              1/144, 1/72 , 1/48 , 1/32
K2 Prop                           1/144, 1/72 , 1/48 , 1/32
K3 Točkaši                      1/72 , 1/35, 1/48
K4 Guseničari                 1/72 , 1/35, 1/48
K5 Ostalo

Seniori – stariji od 18

S1 Avioni vojni   sve     1/144 i manje – Manje od 1/72
S2 Avioni     jet            1/72
S3 Avioni     prop   1/72
S4 Avioni     jet            1/48
S5 Avioni     prop   1/48
S6 Avioni     sve           1/32 i veće – Veće od  1/48
S7 Helio sve razmere
S8 Vozila         Točkaši           1/72
S9 Vozila         Guseničari     1/72
S10 Vozila      Točkaši           1/35 i vece
S11 Vozila      Guseničari     1/35 i vece
S12 Vignete                svih razmera
S13 Diorame                1/72
S14 Diorame                         1/48 i vece
S15 Figure                  svih razmera
S16 Civilna Vozila                                                svih razmera
S17 Sci-Fi                                                             svih razmera
S18 Plastični Brodovi i plovila                            svih razmera
S19 Razno                                                             svih razmera
S20 Samogradnja                                                 svih razmera
S21 Civilni vazduhoplovi                                     1/100 i manje
S22 Vazduhoplovne diorame i  vinjete                svih razmera 
S23 Vozila točkaši i guseničari                            1/48

POSEBNE KATEGORIJE / special category

S-30 Vek srpskog vojnog vazduhoplovstva               1/72 jet
S-31 Vek srpskog vojnog vazduhoplovstva               1/72 prop
S-32 Vek srpskog vojnog vazduhoplovstva               1/48 jet
S-33 Vek srpskog vojnog vazduhoplovstva               1/48 prop

Napomena: 

Kategorija S-21 je namenjena civilnim vazduhoplovima u razmerama manjim od 1/100 (1/125,1/144,1/200…)
 i oni će biti uvršteni isključivo u ovu kategoriju

Kategorija S-19 je namenjena maketama poput drvenih brodova, what-if, papirnih maketa, jedrilica i ostalih 
maketa koje se ne mogu svrstati u ostale kategorije

U Takmičarskom delu mogu učestvovati sve makete koje se do sada nisu takmičile na Novogodišnjem Kupu.
Izuzete od ovog pravila su Posebne kategorije posvećene stogodišnjici srpskog vojnog vazduhoplovstva.


Propratna dešavanja će ove godine obuhvatiti Maketarsku radionicu čiji će sadržaj i satnica naknadno biti objavljeni,
kao i izložbu crteža sa vazduhoplovnom tematikom Milana Radulovića.

Dan 204.vazduhoplovne brigade

Na Dan Republike 1949.godine formirana je šesta po redu, 21.mešovita divizija sa Komandom u Zemuniku.
Divizija je prvenstveno bila predviđena za sadejstvo sa jedinicama Ratne mornarice.
U svom sastavu imala je 97.bombarderski puk, 83.lovački puk i planirano je formiranje 204.lovačkog puka.

Formiranje 204.vazduhoplovnog lovačkog puka obavljeno je 2.decembra 1949.godine na aerodromu Zemunik.
Organizacijski, 204.lovački puk sastojao se od Komande puka i tri avijacijske eskadrile.
Prvi komandant puka bio je Dušan Grubor, a politički komesar Miloš Mido Milikić.
Puk je u prvo vreme bio naoružan lovačkim avionima Jak-3 i Ujak-9 školskim dvosedima.
U drugoj polovini 1950.godine puk preleće na Zemunski aerodrom, u sastav 44.lovačke divizije.
Odmah se započinje sa preobukom na novi lovački avion S-49A.
Početkom 1951.godine ulazi u sastav puka desetak aviona S-49A.
204.lovački puk sa novim avionima, preleće 15.maja 1951.godine, zajedno sa Komandom 44.lovačke divizije i 117.lovačkim pukom na novoizgrađeni aerodrom u Batajnici.

Od tog dana, pa sve do današnjih dana, neraskidivo su vezani 204.lovački puk i aerodrom Batajnica.
Slede godine razvoja, dolazak mlazne avijacije sa zapada 1953.godine.
Puk dobija prve aviona Mig-21 F13 14.septembra 1962.godine.
Narednih decenija svi novi modeli aviona Mig-21 prolaze prvo kroz 204.lovački puk.
Konačno krajem osamdesetih u sastav puka ulazi i avion Mig-29.
Puk je maksimalno dokazao svoje postojanje devedesetih i u ratu 1999.godine dao i nešto najvrednije.
U odbrani neba Srbije život su dali Komandant puka pukovnik Milenko Pavlović i major Zoran Radosavljević.
U posleratnim godinama jedinica je 15.novembra 2006.godine preformirana u 204.avio bazu.
Sledi promena naziva u 204.vazduhoplovna brigada, 15.januara 2011.godine.  
Danas je 204.vbr jedinica sa višestrukom namenom.
Namenjena je za kontrolu i zaštitu vazdušnog prostora Srbije, vazduhoplovnu vatrenu podršku kopnenih snaga, obuku kadeta i pilota, vazdušni transport i desantiranje, službu traganja i spasavanja, gašenje požara iz vazduha i za logističku podršku sopstvene i oslanjajuće avijacije.

I ove godine pripadnici brigade proslavili su svoj dan na aerodromu sa brojnim prijateljima iz javnog života, penzionisanim pripadnicima brigade i vazduhoplovnim udruženjima.
Ekipa maketara sa Batajnice dala je svoj doprinos i u sali punoj prijatelja, organizovali smo istorijski kutak namenjen 100.godišnjoj istoriji našeg vazduhoplovstva i značaju naše jedinice u istoriji vazduhoplovstva Srbije.Istog dana dobili smo nekoliko poziva za izložbu i tokom decembra meseca bićete obavešteni o našim aktivnostima.
Organizaciju izložbe pomogli su maketari Maketarskog Saveza Srbije.


Fotografije

„Višenamenski borbeni avioni“ Slaviše Vlačića: Stručna rasprava pre nego nabavimo nove avione

D. Bašović

BEOGRAD – Knjiga „Višenamenski borbeni avioni“ Slaviše Vlačića predstavljena je večeras u Domu Vojske Srbije što je prva monografija te vrste nakon nepunih 20 godina.

Vojno-politički analitičar Predarag Radić smatra Vlačićevo delo sintezom svih znanja u vojnom vazuhoplovstvu danas i slikom idelnog sistema u toj oblasti. Nabavka novih vojnih vazduhoplova, smatra Radić, zadatak je za stručnu javnu raspravu.
-Ne može se odluka o nabavci vojnih aviona doneti tek tako i u tom smislu ovo je celovit rad u ovoj problematici. U medijima imao eksploziju raznih rasprava, oglašavaju se „poznavaoci“, ali ovo je suviše ozbiljna nacionalna tema – rekako je Radić.
Prema rečima Radića, nije nimalo jednostavno definisati šta je to višenamenski borbeni avion.
- Utisak je da je sve što je novo višenamensko, ali to je daleko od istine. Naprimer švedski Gripen je napravljen kao jurišno-izviđački avion, a u Češkoj je lovac. Američki F-16 napravljen je kao lovac, ali se pokazao kao dobar jurišni avion, a u pslednjim verzijama je izrastao u višenamenski borbeni avion – istakako je Radić.
O Vlačićevoj knjizi govorio je i brigadni general Predrag Bandić, komandant 204. avijacijske brigade, prema čijem mišljenju je reč o knjizi koja je nophodna već više godina.
- Imao sa priliku da radim na budućem razvoju našeg vazduhoplovstva i tu je Slaviša dao svoj značajan doprinos i svoje znanje i stručnost uneo u rad tima koji je radio na toe. U knjizi su podaci koji nisu bili otvoreni za javnost, i ona je po meni pravi izazov za one koji se bave vazduhoplovstvom i one koje ta oblast zanima – rekao je Bandić.
On je podsetio da je srpskom vazduhoplovstrvo navršilo 100 godina i poručio da niko nema pravo da tu istriju zaustavi.
-Ne možemo se takmičiti sa onima u svetu koji su lideri u ovoj oblasti, ali možemo biti deo toga – istakao je Bandić.
Prema rečima autora publikacije Slaviše Vlačića, još od 1993. godine Srbija i vojnom školstvo nisu imali stručnu pa čak ni popularni publkikaciju koja tretira vojno vazduhopovstvo. On je naglasio da je njegova knjiga, pored ostaloga, rezultat mnogih razgovora sa proizvođačima, pilotima, stručnjacima za marketing koje vodio na raznim mestima u svetu.
-  Nisam želeo dati svoje viđenje koji je avion najbolji za nas, ali naročito u prvom delu knjige, neki zaključci se sami nameću – bio je pomalo zagonetan Vlačić.
Vlačić je predavač na vojnoj akademiji, autor je više od 250 članaka i stručnih radova i elitni je letač koji aktivno učestvovao u više projekata Vojske Srbije. On je član komisije koja je forirana za obradu ove problematike u kojoj je Vlačić i doktorirao.

Следи нова истрага о паду авиона Трајковског

07. децембар 2012. | 13:43 | Извор: Танјуг


САРАЈЕВО - 
Почетком следеће године међународни тим ће спровести нову истрагу о паду авиона пре осам година када су погинули македонски председник Борис Трајковски, његови сарадници и чланови посаде.
Авион се срушио 26. фебруара 2004. године у месту Ротимља на Матића брду, између Мостара и Стоца.
У истражном тиму, чије је формирање у току, највероватније ће бити 13 експерата и то из Сједињених Америчких Држава, Немачке, Хрватске, Србије, Македоније и Босне и Херцеговине.
На челу екипе наћи ће се председник Комисије за ваздухопловство при Министарству саобраћаја и комуникација БиХ Омер Кулић, који је агенцији Анадолија потврдио да ће формирање тима бити завршено до краја овог месеца.
Након формирања тима, како је навео, почеће нова истрага која би требало да утврди шта је "било добро у првом извештају и у материјалима које су Македонци доставили".
"Све ћемо то узети у обзир, а онда ћемо радити на ономе што су биле неправилности првог извештаја", навео је Кулић, али није могао да прецизира колико ће истрага трајати.
Министар саобраћаја Македоније Миле Јанакиески представио је у јулу у Сарајеву колеги из БиХ Дамиру Хаџићу документ који садржи нова сазнања о несрећи авиона "Беећцрафт супер кинг аир 200 З3-БАБ".
Јанкиески је упутио Хаџићу и службени предлог о поновном отварању истраге и предложио формирање мешовите радне групе која би преиспитала све околности несреће. Он је истакао да је у интересу БиХ да се оконча истрага и да престану нагађања о узроцима несреће.
Поред председника Трајковског, у несрећи код Мостара су погинули портпарол Димка Илкова Бошковић, саветници Ристо Блажевски и Анита Лозановска, представник Министарства спољних послова Миле Кристевски и телохранитељи Аце Божиновски и Борис Велиновски, као и пилот и копилот авиона.
Тела настрадалих су пронађена у изгорелом и непрепознатљивом стању, а Комисија за испитивање узрока несреће, коју је формирало Веће министара БиХ, закључила је да је узрок пада авиона била "процедурална грешка пилотске екипе у фази слетања на мостарски аеродром која је довела до тога да авион удари у брдо".
Тужилаштво БиХ никога није оптужило за ову несрећу.
Македонски адвокат Игнат Панчевски, заступник породица жртава настрадалих, почетком новембра је изнео тврдњу да обавештајне службе моћних светских држава чине све како се не би открила истина о, каже, атентату на тадашњег председника Македоније.

Vojni avion srušio se na Floridi, pilot se katapultirao

Tanjug | 16. 11. 2012.

Baza Tindal - Avion američkog vazduhoplovstva F-22 "raptor" srušio se blizu autoputa Penhendl na Floridi, ali pilot je uspeo bezbedno da se katapultira i nema izveštaja o tome da je bilo ko na zemlji povređen, saopštila je vojska.

Borbeni avion sa jednim sedištem srušio se u četvratak posle podne u blizini vazduhoplovne baze Tindal, južno od grada Panama Siti. Pilotu je ukazana medicinska pomoć u bazi, a deo autoputa gde se avion srušio je zatvoren.

Uzrok nesreće nije poznat, ali vazduhoplovstvo pokušava da reši probleme koje ima sa ovim avionom već nekoliko godina, navodi AP.
 
Piloti su 2008. počeli masovno da prijavljuju probleme sa nedostatkom kiseonika, primoravši vazduhoplovstvo da konačno prizna zabrinutost za sistem snabdevanja kiseonikom kod tog modela aviona.
 
Dve godine kasnije, problemi sa sistemom za snabdevanje kiseonikom doveli su do fatalnog pada aviona i mada je, na kraju, zaključeno da je uzrok bila greška pilota, svi F-22 "raptori" nisu leteli nekoliko meseci 2011. godine.
 
Nove restrikcije uvedene su u maju nakon što su dva pilota "F-22 u emisiji "60 minuta" na televiziji CBS izrazila zabrinutost. Vazduhoplovstvo je reklo da je F-22 bezbedan za letenje, ali su uvedene restrikcije u vidu zabrane letenja na velikim visinama kada piloti imaju najviše problema sa disanjem.

Prelistavanjem interne dokumentacije i elektronske pošte, AP se uverio da su stručnjaci vazduhoplovstva do 2005. predložili čitav niz rešenja, uključujući izmene u prilivu kiseonika u maske pilota.

Ali, vojni zvaničnici nisu uvažili ključnu preporuku zato što nisu hteli nove troškove budući da je program već znatno premašio budžet.

Pao avion kod Doboja

08. novembar 2012. 17:27

Prilikom pada sportskog aviona u mestu Rudanka kod Doboja poginuo je pilot Nenad Martić potvrđeno je u dobojskom Centru javne bezbednosti.
Stradao je pilot sportskog aviona, koji je vlasništvo Aerokluba "Ikar" iz mesta Rudanka.

Nesreća se dogodila oko 15.30 časova, najverovatnije, kada je pilot Nenad Martić koji je upravljao avionom prilikom sletanja zakačio krošnju drveta.

Uviđaj je u toku, a o nesreći je obaveštena Direkcija za civilno vazduhoplovstvo u Banjaluci i tužilac Okružnog tužilaštva u Doboju, javlja portal klix.ba.

Crna Gora odustaje od avijacije!

Autor: Tanjug | 28.10.2012 - 11:00:00h


Crna Gora je odlučila da proda i poslednja četiri borbena aviona tipa "super galeb" koja je nasledila od jugoslovenske vojske, čime će se i formalno odreći svake mogućnosti da samostalno štiti svoj vazdušni prostor.



Prema informacijama Vijesti, do kraja godine očekuje se zvanična odluka Vlade Crne Gore kojom će četiri preostala aviona "supergaleb" (G4) biti proglašeni vojnim viškom.

Nakon toga, avioni će biti prodati na tenderu koji će raspisati Ministarstvo odbrane Crne Gore.

Na prodaju će, kako prenosi list, biti i tri aviona tipa "utva", nakon čega crnogorsko vojno vazduhoplovstvo neće imati u svojoj floti nijedan avion.
Nakon 2006. godine, u vojnoj bazi u Golubovcima ostalo je 17 aviona tipa G4, četiri "utve", šest helikoptera Mi-8 i isto toliko helikoptera tipa "gazela".
Šest aviona G4 je vraćeno Srbiji na osnovu medjudržavnog sporazuma, dok su ostali prodati u delovima.

Od helikoptera crnogorska vojska je zadržala i remontovala samo pet "gazela", a ostali su poslednjih pet godina prodati u delovima.

Prodajom preostala četiri borbena aviona, kako prenose Vijesti , ostaće otvoreno pitanje zaštite vazdušnog prostora Crne Gore.